zondag 10 juli 2011

"Spooky" stories en "Gossip"

De Amerikaanse website mental-floss heeft een verhaal gepubliceerd waarin een achttal geheimen over Disneyland in de VS openbaar worden gemaakt. Een van die onthulde geheimen is dat er as van een overleden jongen zou zijn uitgestrooid in het spookhuis op het park. Het spookhuis in Disneyland is één van de meest angstaanjagende plekken in het park. In zijn boek 'Mouse Tales', uit 1994 beschrijft voormalig Disney-medewerker David Koenig dat een groepje toeristen toestemming vroeg aan de parkleiding om iets langer in het spookhuis te mogen blijven. Ze wilden namelijk een korte herdenkingsdienst houden voor een overleden zevenjarige familielid, dat tijdens zijn leven veel plezier had beleefd in het spookhuis. De parkleiding van Disney gaf de familie vervolgens toestemming voor de korte herdenking, maar vervolgens zagen medewerkers van het attractiepark dat de rouwenden bezig waren met het uitstrooien van een poederachtige substantie uit de karretjes tijdens de rit door het spookhuis. Later bleek het te gaan om de as van een overleden persoon. Het spookhuis werd vervolgens gesloten totdat alle overblijfselen waren opgeruimd... Het betrof gek genoeg niet het enige incident met as van overledenen. Regelmatig wordt er illegaal as van iemand ergens in het park uitgestrooid. Niet iedereen blijkt zich keurig aan de regels te houden als het gaat om asuitstrooing. Ieder jaar vragen er wel een aantal mensen toestemming aan het park om as uit te mogen strooien. Maar de parkleiding zegt altijd nee tegen dergelijke verzoeken.
Geen topless-spotters meer
Vlak voor het moment dat de attractie voor de vijfde maal omlaagduikt in 'Splash mountain' maken de camera's een foto om de gelaatsuitdrukking van de deelnemers vast te leggen.
Het idee er achter is om de deelnemers iets blijvends te bieden als herinnering aan hun parkbezoek. Maar aan het eind van de jaren '90 raakte het gebruik bij vrouwelijke exhibitionisten in zwang om juist op dat moment de borsten in vol ornaat voor de camera's bloot te geven. Omdat ook internet steeds populairder werd, doken er steeds vaker foto's op van topless dames uit 'Splash mountain' en de bijnaam van de attractie veranderde al snel in 'Flash mountain'.
Disney beantwoordde dit verschijnseI door employees aan te stellen die aanstootgevende of anderszins vreemde foto's er tussenuit moesten halen voordat ze werden vertoond.
Deze tegenmaatregel was zo effectief dat de directie van Disney in 2009 besloot geen mensen meer naar de foto's te laten uitzien, omdat het verschijnsel helemaal leek uitgebannen.

Club voor VIP's
Verborgen achter een paar duffe groene deuren in het park is op het New Orleans Square een van de meest exclusieve en mysterieuze attracties verborgen: namelijk een VIP ruimte met de naam Club 33.
Walt Disney liet deze club neerzetten om speciaal genodigden en beroemdheden de kans te geven zich terug te trekken in het park. Het verhaal gaat dat hij zelf naar New Orleans toog om een aantal speciale dingen voor het interieur aan te schaffen.
Inmiddels hebben beroemdheden zoals Johnny Depp, Elton John, maar ook topmannen en topvrouwen van bedrijven als Boeing, Chevron, en AT&T gebruik gemaakt van Club 33.
Als je overweegt ook wel lid van dit exclusieve clubje te worden, bedenk dan wel dat er een wachtlijst van bijna 10 jaar bestaat voor de club. Dat je bovendien méér dan 10.000 dollar aan inschrijfkosten moet betalen, en dat je jaarlijks ruim 3500 dollar aan lidmaatschap moet afdragen...



Let wel, bovenstaande betreft "Gossip" over Disney California. Zou er over Disney Florida "Gossip" te vinden zijn?

Grz. Yvonne